Rodbehandling

Rodbehandlinger er oftest nødvendige på grund af et hul i en tand (caries), der kommer meget tæt på nerven eller når helt ind i nerven midt i tanden. Men nogle gange kan rodbehandling også være nødvendig pga. traume på tænder, følsomme tandhalse, revner i tænder eller knækkede tænder.

Symptomerne fra tænder der mangler at blive rodbehandlet kan være meget forskellige, og der kan ses tandpine af meget varierende grad. Nogle gang opfattes tandpinen endda som smerte i nabotænder, øret, kæbehulen eller som hovedpine.

Symptomer der kan pege på at en rodbehandling er nædvendig kan overordnet opdeles efter om der er tale om en betændelse i nerven eller om nerven er død og der er betændelse om rodspidsen. Ved nervebetændelse ses ofte smerte ved kulde og varme. Smerte vil tit være til at lokalisere og vise sig som kraftig jag eller isning. Ved kraftig nervetændelse kan denne smerte være konstant.

Ved rodspidsbetændelse ses mere sjældent ubehag. Ved ubehag er det her ofte ifm. tygning. Smerten er her ofte mere diffus og beskrives nogle gange som ulmende. Rodspidsbetændelse kan i nogle tilfælde udvikle sig til en smertefuld tandbyl, evt. med feberudvikling.

Udførelse af behandling sker ved at man første lægger en lokalbedøvelse. Herefter fjernes den betændte eller døde nerve og efterfølgende fyldes nervekanalerne i tandrødderne op med et gummimateriale, der lukker tæt, så nye bakterier ikke kan sætte sig i kanalerne igen. Da rodbehandling laves i et område af tanden, der ikke er synligt tandlægen, er der derfor nødvendigt løbende at tage røntgenbilleder af tanden i løbet af behandlingen. Efter færdig behandling tages endnu et billede, der bruges til at vurdere resultatet og til sammenligning ved kontrolbilleder en behandlingen.

Selvom der laves en optimal rodbehandling, er der altid en risiko for at behandlingen ikke lykkes. I sådanne tilfælde kan det være nødvendigt at prøve enten samme rodbehandling igen, eller fjerne spidsen af roden kirurgisk. Efter udført rodbehandling vil smerten almindeligvis forsvinde. Man kan dog nogle gange opleve smerter dagene efter. Hvis disse smerter fortsætter skal man dog kontakte tandlægen. Efter et år tages et nyt røntgenbillede af tanden. Her vurderer man om rodbehandlingen er succesfuld.

Da en rodbehandlet tand reagerer anderledes på tryk i forhold til ikke rodbehandlerde tænder og risikoen for at knække tanden er betydeligt større. Hvis et sådant knæk løber på langs af roden, kan tanden ikke reddes og må fjernes. Derfor anbefales det at få en krone på tanden efter rodbehandling.